Läs krönikan om blomsterfanfar i Televerksorange!

Häll upp glöggen, tänd ett ljus, kryp upp i fåtöljen och njut av adventstiden i sällskap av denna krönika ur tidningen Hemträdgården nummer 5 2018 - här på bloggen extrakryddad med fler bilder!

Dahlian 'Biedermannsdorf' ser ut som ett gulorange och rödstrimmigt piggsvin

Blomsterfanfar i Televerksorange


Televerket bär skulden till mitt komplicerade förhållande till den orange färgen. Som dotter till en televerkare var jag inte bara omgiven av telefonapparater i vartenda rum, inklusive toaletten, utan också den sprakande orange färgen, oftast käckt kombinerad med komplementfärg i lysande jokkblått, på allt från den brandgula telebilen på uppfarten (se bilden nedan!) till orange skoteroveraller som lyste som stoppljus mot den vita snön. Min barndom utspelade sig nämligen på den tiden då det ännu hette Televerket, innan det såldes bort, förvandlades till Telia och antog en sobrare lila färg. Ovanpå allt detta blommade dessutom teleorange tagetes i föräldrarabatterna. Efter ett sådant färgtrauma söker man sig till vilsammare färger för att rehabilitera sig. 
 

Mitt barndomshus och trädgård - och titta noga: vad står på gatan framför huset?
Jojomensan- Telebilen!!

I mitt trädgårdsliv lyste alltså den orange färgen länge bara med sin frånvaro. Men efter några års återhållsamhet och färgfasta i det stillsamma lappländska landskapet avtog min färgöverkänslighet. Utan den stadskakofoni av vrålande färger som tröttade ut mina sinnen, återhämtade jag sakta klatschigheten. Som glesbo klarar jag mera färg i trädgården. Och det är en välsignelse, för just värmen och glädjen i orange är svårt att vara utan. Orange används i färgterapi som bot mot apati och depression. Det är en social färg, som i asiatiska religioner ofta också står för andlighet. 
 

Krasse 'Ladybird'

Kryddigt orange är dock inget man direkt associerar med Lappland, utan snarare länkar tankarna till Medelhav, Indien och Afrika. I dessa regioner finns desto mera orangeblommigt att bjuda hem till oss. Ringblommor, krasse och tagetes sätter behövlig färg på köksträdgården, som annars tenderar att bli en enda grönblurrig massa. I växthuset mognar favoritchilin 'Bulgarian Carrot' och tomaten 'Dina'. Fast jag inser just att jag har glömt en lappländsk karaktärsväxt som verkligen lyser i glatt orange. Hjortron! Hur sjutton kunde jag glömma hjortronen? 
 

Den lappländska myrens orange guld - hjortronen

En blomsterfanfar i teleorange ackompanjerar numera fasaden på mitt fulgulbruna hus. Kryddtagetes och Linnétagetes är återkommande terrasskrukeinvånare. I somras provade jag tagetessorten 'Fireball', i tegel-koppar-orange, riktigt läcker. Den fick sällskap av gullskära, nemesia, sommarrudbeckia 'Cappuccino' och en smällspirea AMBER JUBLILEE som jag odlar i kruka. Lite rödbrun sallat och slingerpilört kryddade anrättningen.



Nu på höstkanten njuter jag av alla orange nypon som rosorna serverar mig. Och jag längtar till den dag som näverhäggsbabyn blir ett riktigt träd och kan glädja mig med sin bärnstensglödande stam. 
 

Liljan 'Loreto' med rödbrunt svalg

När man som midnattssolsodlare ännu är förskonad från liljebaggsplågan, kan man lugnt hänge sig åt att frossa i liljor. Vanlig brandgul lilja växer prima i vägkanten och 'Loreto', med rödbrunt svalg, mot husväggen. I en rabatt ståtar två krolliljehybrider, 'Claude Shride' i vinrött med gulorange stänk, och 'Arabian Night' i mahogny med orangegult centrum. Tillsammans med kinesiska smörbollar bildar de en sagolik trio, som när aftonsolens sneda strålar träffar dem, glöder som en brasa. 
 

Krolliljehybrid, Lilium martagon 'Claude Shride'
Krolliljehybrid, Lilium martagon 'Arabian Night'

Flammar gör även tulpanen 'Prinses Irene', med stråk av orange och purpur. Och med dahlior kunde man verkligen åstadkomma en veritabel orgie i sprakande orange. En höst besökte jag och min husman en dahliaodlare i tyska Bad Köstritz. Fälten var en oförglömlig syn, och i orange fanns det flera fräcka sorter. 'Vulkan' gjorde sannerligen skäl för sitt hetsiga namn, och de spretiga, kaktusformade blommorna underströk dramatiken. Det fanns ett flertal busigt tvåfärgstonade eller spräckliga blommor, och sorterna 'Buga 2007', 'Biedermannsdorf' och 'Humor' såg alla ut som gulorange och rödstrimmiga piggsvin. Lite längre bort i fältet växte en jämnt enfärgad dekorativdahlia i kopparorange, med ett namn som förde tankarna till den spanska soppan 'Gazpacho'. 
 

Dahlian 'Biedermannsdorf'
Efter detta besök drömmer jag om en dahliaåker, där Mexico möter Lappland i en exotisk match, där alla blir vinnare. Och om jag skulle odla fram en egen dahliasort, så skulle namnet vara givet - Televerket förstås!

P.S. Och minsann - fanns det inte också ett foto av pappa i sin orange skoteroverall från Televerket i albumet! Bilden är från sportlovet i stugan i Blåviksjön 1983. Och öronlappsmössan är förstås också från Televerket. Den har jag nu ärvt, och ser ut som Toker i...




Text & copyright: Mariana Mattsson
Foto & copyright: Reginald Scholz

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Krönika - Sankta Tomata

Krönika - Inte utan min Benjeshäck

Elegant gravutsmyckning - en tysk paradgren