Limerick - garden style!

Jag har alltid roats av limerickar. Både leken med ord, och den bundna versformen (vi reciterade verser när jag läste latin på gymnasiet - dock inga antika limerickar...). Nu hittade jag några limerickar som jag för många år sedan hade publicerat i Rotposten, medlemstidning för Lappmarkens trädgårdssällskap. Förhoppningsvis har ni nöje av dessa tre!


En morgon på midsommarängen
går det hett till i blomstersängen.
På aklejans pistill
humlan gör killekill.
Och hon njuter så in i bängen.

Uti parken vid slottet i Kassel
växer lindar, en gingko och hassel.
Här finns ytor för lek
liksom också för smek.
Greven känd var för sitt vänsterprassel.

I min trädgård där hemma i Bratten
växer giftplantor uti rabatten.
Jag ger några frö
till den som ska dö.
Allra bäst funkar det med stormhatten. 

Blåvit stormhatt, Aconitum x 'Bicolor'

PS - fler trädgårdslimerickar kommer snart - både gamla och nya!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Krönika - Sankta Tomata

Krönika - Inte utan min Benjeshäck

Elegant gravutsmyckning - en tysk paradgren