Karl Foerster som praktisk vägvisare - och en svensk motsvarighet

Som jag har letat i mina bokhyllor efter boken Lebende Gartentabellen... Trodde att den rymt, eller kanske ännu värre - blivit utlånad och inte kommit tillbaka. Men idag fann jag den, till min stora lycka! För den här boken av Karl Foerster är verkligen en veritabel guldgruva för rabattskapare. 


Här finns tabeller med växtförslag för alla situationer. Verkligen alla. Bara rubrikerna är fantastiska. Vad sägs om dessa exempel, under huvudrubriken "Växter för specialuppgifter":

- Industriluft- och stadshjältar
- Viktigaste bärarna av vintrig skönhet
- Särskild knopputbristningsskönhet under de första vårveckorna
- Blommor med förvånansvärd skönhet genom belysning
- Häckar utan irritation/besvär
- Smärtfria ersättare för gräsmatta 


Man får genast lust att kasta sig över kapitlen och störtdyka ner bland skönheterna! Förutom förslag på växter för olika situationer och behov, så finns här även tabeller med mängder av sortförslag för vissa arter, som i kapitlet "Gentianablomning från vår till höst".

Som vanligt när det gäller tysk bokutgivning så går det fortfarande att få tag på böcker under många år. Svenska förlag verkar sätta en sista förbrukningsdag 2 år efter utgivningen, när de sista exemplaren får gå på rean... Så himla dumt! Men den här tyska boken med utgivningsår 2011 går alltså fortfarande att köpa, t.ex. här (eller via svenska nätbokhandlare):
https://www.ulmer.de/usd-2093688/lebende-gartentabellen-.html

Och eftersom växtnamnen ju är internationella, så behöver man inte vara särskilt kunnig i tyska för att ha glädje och nytta av boken. Jag rekommenderar den verkligen!


Jag har en liknande bok på svenska, Välja växter av Gustaf Alm, som jag är ytterst rädd om. Även denna har listor med växter för olika situationer eller med särskilda egenskaper. Den här boken borde verkligen komma i nyutgåva!

Nu ska jag nog göra en hedersplats för dessa båda, så att de inte försvinner i hyllan igen...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Krönika - Sankta Tomata

Krönika - Inte utan min Benjeshäck

Elegant gravutsmyckning - en tysk paradgren