Krönika om jokkblå riddare och Karl Foerster
En av förra årets krönikor i tidningen Hemträdgården handlade om Karl Foerster och hans blå blommor. Här publicerar jag den igen - trevlig fredagsläsning!
Jokkblå riddare
Nu är jag ju en
stormhattsmänniska. Men om jag istället hade varit den svenska
odlarvärldens motsvarighet till den tyske perennpåven Karl
Foerster, och därmed varit lagd åt riddarsporredyrkan, då hade
mina jokkblåa riddarsporrekorsningar förstås fått namn som Uman,
Blåviksjön och Vindelälvsforsar. Eller varför inte Norrsken, om
den skimrat i rosavitblålila? Och om den haft en sådan där
blånande färg som fjällen har på långt avstånd, hade jag
förmodligen döpt den till Blå Vägen.
Karl Foerster var inte
bara en storartad plantskoleman utan också poet. Hans riddarsporrar
gavs namn som Azurjätte, Azurdvärg, Glaciärvatten, Berghimmel,
Stjärnnatt, Skymning, Pärlemorträd. Blomsterlyrik på avancerad
nivå. Men att översätta Foerster kan ge även en ordekvilibrist
som jag gråa hår.
Några av hans citerade
ordspråk har handlat om riddarsporrar och blått. ”Riddarsporren
är rosens riddare” är nog det mest kända.
”Blått är en härskare i trädgården. ... Den hävdar sin klarhet gentemot regn och molnighet, verkar nästan törstsläckande under heta dagar, under vilka vi är så känsliga mot tröttande färger och därför bara älskar blått, precis som man under hettan oftast inte äter, utan bara vill dricka.”
Han skrev en hel bok om
blå blommor. Alltså inte bara om riddarsporrar, utan också nävor,
klematis, astrar och lungört. Jag känner mig fattig på
blomsterblått i min trädgård när jag läser boken. Varför har
jag till exempel aldrig drabbats av Gentiana-feber? När det
finns så många läckra gentianor, både för vår och höst. Eller
irisar, som är så formstarka och eleganta i bladverk och blomma?
Inte heller har jag skapat illusionen av en porlande blå vårbäck
med scillor, pärlhyacinter och vårstjärnor i min trädgård.
Blågranen, Picea pungens Glauca-Gruppen, har ännu inte
blivit inköpt och planterad, utan står kvar på önskelistan.
Fast det kanske inte är
så konstigt när jag tänker efter, jag är ju egentligen ingen blå
människa alls, utan en gråpurpurlila. Men jag har förstås
stormhattar som är blå i min trädgård. Vid närmare eftertanke
kommer jag ihåg att det även finns en snyggt blåbladig Hosta,
sorten 'Halcyon'. Och i potatislandet blommar 'Blå Congo' med blå
blommor.
Ur en sommarblomskruka
blickar Prins Gustafs Öga troskyldigt upp mot mig med lysande blå
ögon. Den driver jag upp plantor av varje sommar för att plantera
ut i Blomster-Lottas trädgård i Ammarnäs. Hon älskade dessa
prinsar, och hade dem längs hela skiffermuren, där de vällde ut
över kanten tillsammans med gråludna silverarvstuvor. Urtjusigt!
Men sedan förra året har
jag faktiskt också en reslig riddarsporre med ursprung i Foersters
efterlämnade arv. En av mina odlarvänner, Martin, är utbildad
trädgårdsmästare i just Foersters plantskola i Potsdam, något som
skänker honom en enorm dignitet i mina ögon. Som en lärjunge till
ett trädgårdshelgon, typ. Martin har numera en rosenträdgård i
Åkullsjön. Vilket inte hindrar honom från att odla perenner också,
däribland riddarsporrar. Av honom har jag fått sorten 'Augenweide',
ögonfägnad. Den är himmelsblå med en svag rosa skiftning och vitt
öga. Stramt upprätt står den trots sin höjd.
Stadighet var ett av
Foersters främsta mål med förädlingen, efter huvudkravet på
klara, lysande färger. Nya frösådder granskades av hans hökögon
och måste passera hans så kallade besvikelsefilter. En kategori
kallade han ”knäckta ljus”. Det var sorter som bröts av så
snart det blåste, och det stred mot ”riddarsporrarnas innersta
idé”, mot idealet där ”plantans arkitektoniska uppbyggnad går
på sätt och vis i gotisk stil, med en sakral skönhet.”
I fem år granskade han
sina korsningar innan han släppte ut en ny sort. Hans 'Berghimmel'
kom 1926 och finns i handeln än idag – en ”uthållighetshjälte”,
som Foerster kallade dem som bevisat kvaliteter över lång tid. Och
om de sorter som behagade återblomma efter att ha skurits tillbaka,
konstaterade han ”Det vackraste i livet är återuppståndelsen.”
Följdriktigt blev hans sista sort 'Abgesang', svanesång.
Krönikan var publicerad i Hemträdgården nr 4 2018
Text©right: Mariana Mattsson
Bild©righ:t Reginald Scholz
Kommentarer
Skicka en kommentar