Möt min trädgårdsinspiratör: Karl Foerster

Som trädgårdskreatör hämtar jag inspiration från många olika håll, inte bara från trädgårdar. En av mina viktigaste inspirationskällor är en samisk glaskonstnär. Men nu ska du i ett par inlägg få möta en trädgårdsskapare som gett mig kunskap, inspiration och hjälp att tolka trädgårdstemat och sedan utveckla det på mitt eget sätt - Karl Foerster.

 
Växterna fyllde verkligen hela hans långa liv...

Karl Foerster - växtsociolog och trädgårdsfilosof
Tyske Karl Foerster förtjänar epitetet Perennpåven, pappa som han är till mängder av riddarsporrar, astrar, prydnadsgräs och flox. Plantorna på försöksfälten granskade han med sin Argusblick, prövade växternas egenskaper genom sitt s.k. "besvikelsefilter" och sökte de bästa godbitarna under parollen "det är sorten som avgör trädgårdens öde". Tuvröret som bär hans namn (Calamagrostis x acutiflora 'Karl Foerster') fick han syn på genom tågfönstret och drog i nödbromsen innan han hoppade ut och grävde upp det!

Blomsterspråk
Han var dessutom en produktiv författare med ett fantastiskt språk som gett odlarvärlden många bra begrepp och härliga ordspråk. Det är trist att hans böcker inte finns på svenska. Perennerna som skapar reda i rabatten kallade Foerster för ordningsmän, långtidsblommande för LP-skivor. Gräsen beskrev han som Moder Jords hår, träd och buskar som ryggraden i trädgården. 

Och när folk frågade "Herr Foerster, vad gör ni mot maskrosor?" blev svaret "Lär mig älska maskrosor." Karl Foerster har visat mig växternas enorma mångfald och användningsmöjligheter för att skapa en trädgård för hela året.


Besök trädgården!
Hans trädgård i Potsdam-Bornim är minnesmärkt men ett levande konstverk - besök den och njut av en plantälskares paradis! Och åk på hösten när trädgården glöder av färg. Plantskolan bredvid kan sedan stilla dina väckta begär...

Länk till plantskolan: https://www.foerster-stauden.de/

Fler inlägg med bl.a. bilder från trädgården kommer framöver.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Krönika - Sankta Tomata

Krönika - Inte utan min Benjeshäck

Elegant gravutsmyckning - en tysk paradgren