Det behövs ett persongalleri!

Redan i förra boken, Det som spirar ur snö, tyckte min husman att det skulle ha behövts en rollista. 


- För att hålla isär alla Trudis och Wonnis som dyker upp, menade han. Alltså, så där som det är i inledningen av vissa deckare. 

Den här gången tog jag honom på orden, och skapade ett persongalleri med en kort presentation av karaktärerna, framförallt hur de hör ihop. Men eftersom det för att vara till mest nytta också är placerat först i boken, gällde det ju att formulera detta så att det inte blev en spoiler, och fördärvade all spänning. För det har ju faktiskt hänt en hel del oväntade saker på det personliga planet hos huvudpersonerna sedan sist vi såg dem... Och som händer i denna bok. Allt detta kan ju inte avslöjas redan vid läsningen av galleriet!

Så här inleds det:


Sedan fortsätter det om folket på byn. Och så här avrundas galleriet:


Ja, med tanke på alla människor (och djur) som dyker upp i berättelsen, så tror jag faktiskt att det där med ett persongalleri var en lysande idé. Tack ska du ha, min husman!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Krönika - Sankta Tomata

Krönika - Inte utan min Benjeshäck

Elegant gravutsmyckning - en tysk paradgren