Nyponglögg!

Vår nyponglögg brukar alltid inhösta stort beröm - här kommer receptet!



rosa lapponicas nyponglögg
Blanda 250 gr nyponmos och 250 gr rabarberkompott med 1,8 l vatten (kan till hälften utgöras av rött vin om så önskas, i så fall tillsätts vinet först i nästa steg) i en kastrull. Koka upp och låt sjuda 20 min under lock på låg värme. Rör om då och då. Sila.


Skär en bit (3-4 cm) färsk ingefära och två eko-citroner/eko-apelsiner i tunna skivor. Lägg i grytan tillsammans med 2,5 dl socker efter behag (t.ex. en mix av strösocker och farin-/muscovadosocker eller eko-rörsocker), 8-10 stjärnanis, 8-10 kryddnejlikor, 5-6 torkade aprikoser (osvavlade från Saltå) och det silade nyponavkoket. Sjud på låg värme ca 10 min, rör då och då. Låt svalna. Sila och ställ kallt 1 dygn. 

Värm glöggen innan servering, men låt den inte koka. Servera i glas med hackade småbitar av torkade aprikoser. Och gärna kandisocker, det klirrar så trevligt när man rör i koppen.

Istället för rödvin kan man istället värma glöggen med lite rom.



När jag nu i oktober skulle göra en omgång, fick jag modifiera receptet (utifrån vad som fanns hemma) enligt följande:
- istället för rabarber i första uppkoket blev det 33cl osötat aroniasaftkoncentrat, som blandades med nyponavkoket
- torkade aprikoser hade jag inga, så jag hade i en klick honung istället för att runda smaken
- men då glöggen blev rätt besk (apelsinerna måste ha varit skuld till det) så behövdes det tillsättas något surt för att balansera. Citroner hade jag inga, så det fick bli 2 dl av ett vin som ändå blivit lite för surt för att dricka som det var. Alkoholen kokas ju bort. Då blev beskan ganska ok.
... men annars var det ju precis som i receptet...  


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Krönika - Sankta Tomata

Krönika - Inte utan min Benjeshäck

Elegant gravutsmyckning - en tysk paradgren