Intervju om Det som spirar ur snö
Hej
Mariana, hur kom du på att skriva den här hortikulturella
berättelsen?
Ja, jag har ju hållit på
och skrivit om trädgård i mer än femton år. En massa artiklar,
krönikor, några böcker och en del facktexter. Så förra hösten
kände jag att jag ville skriva om trädgård och odling på ett nytt
sätt. Och därför skrev jag också för hand först, eftersom
det blir ett helt annat sorts skrivande med penna än när man
klapprar på tangenter. Jag är en snabbskrivare. Men först var ju
egentligen tanken att bara skriva några korta noveller. Efter
ett tag så tänkte jag att det kanske kunde bli en följetong av
dem. Och till slut hade det växt fram en hel lång berättelse. En
trädgårdsroman!
Okej,
så trädgård är temat i boken?
Jag skulle inte säga att
trädgård är ett tema, utan att det löper som en grön tråd genom
hela berättelsen. Alla personerna sysslar med odling på något
sätt. Men de odlar inte bara rosor och tomater utan också hopp och
livskraft. Både stormhattar och mångfald. Och det är lika
viktigt för handlingen som grönsakerna.
Men
du väver in en massa praktiska trädgårdstips också mellan
raderna.
Jo, som lappländsk
trädgårdsambassadör är det min mission att sprida kunskap och
inspiration om odling i norr. Romanformen ger nya möjligheter
att göra det, och dessutom på ett roligare sätt än i en
fackartikel, men utan att för den skull snöa in sig på
ubåtstermer som Guillou. Så när jag skriver om hur syster
Anna-Maria tar rotskott av rosor eller när Mina väljer
favoritsockerärter, så förmedlar jag nästan omärkligt en
hel del kunskap om detta också.
Syster
Anna-Maria ja. En nunna och ett kloster spelar en viktig roll i
berättelsen.
Ja, jag ville att
berättelsen skulle ha en andlig dimension också, fast inte på ett
högtravande teologiskt vis utan på
ett trivsamt och humoristiskt sätt. Dessutom har jag länge
tyckt att det skulle behövas ett kontemplativt kloster här i de
rofyllda lappländska fjällen. Så då skapade jag
ett i fantasin. Gissa om jag blev full i skratt när det nu
har grundats ett kloster uppe i trakten av Karesuando! Och att en av
nunnorna där är träsnidare!
Du
har ju själv varit i kloster. Är berättelsen självbiografisk?
Nej, inte direkt, men det
finns förstås små skärvor av mig fördelat i olika personer. Jag
är entusiastisk som Mina och egensinnig som Sara-Kajsa. Jag har ett
barndomshandikapp som syster Anna-Maria, så hennes
sjukhusupplevelser är delvis mina egna minnen. Ja, och min pappa dog
i en bilolycka som Minas mamma och jag är trädgårdsdesigner
som Sara-Kajsa. Men egentligen tänkte jag ju faktiskt bli nunna.
Sedan blev jag glesbo och trädgårdsambassadör istället. Jag har
aldrig direkt valt ett mainstreamliv.
Det
där med att välja annorlunda liv kännetecknar flera av
huvudpersonerna.
Jo, det är sant.
Berättelsen handlar om människor som gör radikala val och väljer
något annat än ett mellanmjölksliv. De värderar ett annat liv och
andra saker än det som driver de flesta människor idag. De är alla
någon form av Aussteiger, avhoppare, ur det vanliga samhället.
Fjällvärlden utgör en perfekt tillflyktsort för dem.
Ja,
berättelsen utspelar sig ju i en liten fjällby. Det är inte utan
att man undrar om det är Ammarnäs som du skriver om?
Akkatjärn
är en fiktiv fjällby som är inspirerad av Ammarnäs. Fast
okej, jag får väl erkänna att jag har knyckt Pärbacken
därifrån! Men framför allt är det den fantastiska mentaliteten
i Ammarnäs som har påverkat mig. Inställningen att även det mest
otroliga kan börja gro och växa just här. Det är en förebild när
det gäller hur människor kan tänka utifrån ett annat perspektiv
än det vanliga. Men precis som jag hämtar en frisyr här och ett
citat där, och korsar in det med ett minne eller ett foto, så blir
slutresultatet lika oväntat som när man sår aklejor. Avkomman
blir något helt nytt.
Men
du. Det är ju ingen hejd på alla stora trädgårdsprojekt som de
drar igång i den lilla fjällbyn. Odlarna i Akkatjärn verkar milt
sagt väldigt ambitiösa.
Haha,
det är de verkligen! Men man måste ha fantasi för att leva i
Akkatjärn, för det är inte som i stan där man kan förvänta
sig att bli underhållen av andra hela tiden. Det finns inga
shoppingcenter som sysselsättning mot långtråkighet eller som
doping för att stå ut med stressen. Och om man inte blir
konsumtionsuppfostrad så kan man vara kreativ och produktiv
själv. Leka och hitta på saker. Sätta sig under häggen och skriva
en trädgårdsroman till exempel, haha.
Det
där låter utopiskt.
Javisst.
Vad är det för fel på en idealvärld? Vi kan ju verka för att
anlägga ett Eden likaväl som ett helvete här på jorden.
Nej,
men går det verkligen att genomföra sådana där storslagna
parkanläggningar ovanför odlingsgränsen?
Såklart går det. Jag
skulle nog säga tvärtom, att just i ett avsides litet samhälle
kan folk uträtta storverk, för de får vara ganska ostörda. I en
storstad skulle man utreda saken, fylla i tusen blanketter och söka
lika många tillstånd, för att sedan i slutändan genomleva år
av överklagningsprocesser och upphandlingar som i
slutändan gör att det ändå byggs skräp som måste rivas. Vilket
i sig ses som någonting bra, för sådan tom luftmassa kallar
man också för att generera tillväxt. I Akkatjärn sätter de
bara igång och gör, gräver och bygger upp något reellt.
Växtkraft och tillväxt på riktigt.
Och dessutom har du fel
kunskap om odlingsgränsen. Det är inte ett begrepp som betyder att
det inte är möjligt att odla ovanför den, utan den uppkom 1867 som
en administrativ gräns mellan rennäring och bosättningar för
nybyggare. Så den har ingenting att göra med de verkliga
odlingsmöjligheterna på platsen att göra. Det har däremot
zonkartan, den kan tjäna som en vägledning till vilka växter som
kan trivas på en plats.
Nähä,
där ser man. Det är tydligen inte bara trädgård man får lära
sig genom att läsa din bok. Och nu när jag tänker på saken så är
det ju faktiskt lite svårt att kategorisera den. En regelrätt
trädgårdsbok är det inte, men den passar heller inte in i andlig
litteraturfacket eller det vanliga facket för norrländska
eländesskildringar. Och det är definitivt inte en
feelgoodhistoria.
Nej,
bevare mig väl för att bli definierad som en sådan! Men det är
väl det som är så spännande? Att den är lite nyskapande och
inte så lätt att sätta en stämpel på, och närmast lite lättad
kunna säga att den vänder sig till en viss sorts publik och därmed
begränsa den.
Precis,
för att bara marknadsföra den till odlande nunnor eller samiska
trädgårdsdesigners, det är väl en rätt snäv målgrupp?
Sant, jag hoppas förstås
den är intressant att läsa för många andra. För min egen del
skulle jag nog bli gladast om den uppfattades som en viktig och
inspirerande bok för unga människor. Om den lästes och
uppskattades av dem som nu precis som Mina är i åldern för att
göra viktiga livsval, och att jag kanske lyckades att ge dem hopp
och mod att välja ett gott liv, inte bara följa resten av flocken.
Då skulle jag känna att boken har fyllt ett slags högre syfte.
Apropå
unga. Till sist måste jag ändå få fråga - det verkar ju som om
det spirar något mellan Mina och Patrick. Och hur går det
egentligen med Sara-Kajsas uppdrag i Berlin? Blir det någon
fortsättning på historien så vi får veta hur det går?
Hehe, vem vet? Mina hör
faktiskt av sig ibland ifrån Skottland, och berättar hur hon har
det. Och med Sara-Kajsa för jag hela tiden diskussioner om
olika trädgårdsdesignutformningar. Så helt otroligt är
det nog inte att berättelsen skickar ut ett litet rotskott med
tiden. Men jag tycker att du har missuppfattat grundtanken.
Jaha.
Hur då?
Jo, vitsen är ju inte att
A får B eller att C blir rik, som i sagan eller dokusåpan, och att
de därför blir lyckliga i alla sina dagar, utan att A, B och
C fattar beslut och gör val som är kloka och därmed gör dem
lyckliga. Idag har man ju reducerat val till en fråga om att man kan
välja vilket elbolag eller pensionsförsäkring som ska få äran
att bedra en, och få en att tro att det är valfrihet. Den här
berättelsen handlar om att göra de stora valen rätt. Då kan man
skörda frukten av dessa goda val sedan.
Aha.
Så att skörda frukten av sina goda val blir den gröna tråden för
fortsättningsberättelsen då?
Haha, det låter faktiskt
som en god idé. Det där måste jag nog genast fundera vidare på.
Hmm, jag tror jag går ut och sätter mig under häggen... Var är
mitt block?
https://www.bod.se/bokshop/det-som-spirar-ur-snoe-mariana-mattsson-9789176992487
Och nu finns ju faktiskt även fortsättningen på historien, så då kan du ju beställa den samtidigt:
https://www.bod.se/bokshop/att-kunna-kaenna-doft-av-frostrosor-mariana-mattsson-9789176991091
Kommentarer
Skicka en kommentar