Vem tjänar på växtnationalism?

Så nalkas den ljuva sommartid, nationaldag och midsommar – och hetsjakten på hotfulla blomsterinvandrare tar sin början. En efter en presenteras skrämmande, utomnordiska växter som anses hota de väna svenska trädgårdarna och naturen. Som ”främmande och invasiva” mardrömsväxter och aliens – så betraktas de farliga inkräktarna.



I slutet av 1700-talet sände den svenske blomsterkungen och botanikern Carl von Linné ut sina lärjungar till världens alla hörn för att upptäcka intressanta och nyttiga växter - och hämta hem dem till Sverige. Mängder av växter som berikade odling och jordbruk anlände till Europa. Men den botaniska nyfikenhet som präglade Sverige då, har nu förbytts i fruktan och misstänksamhet mot det främmande växtriket. Öppenhet förvandlas till protektionism.

Det hänvisas ofta till ”en EU-lista” som sägs förbjuda lupiner. Det stämmer inte. För det första så gäller diskussionen enbart den art som heter blomsterlupin, Lupinus polyphyllus, (det finns över 200 arter lupiner varav flera odlas till mat). För det andra omfattas just blomsterlupinen inte alls av någon lagstiftning om förbud. Ändå uppmanas svensken att ägna nationaldagen åt att utrota lupiner. Samma förhållande gäller för vresrosor. Som ironiskt nog togs hem från Japan av den svenske Linnélärjungen Carl Peter Thunberg...

Bara för att arten Rosa rugosa beter sig alltför livskraftigt längs Skånes stränder, skulle alltså de vresrosor som med sin härdighet och återblommande förmåga utgör en oumbärlig tillgång för rosodlare i norra Sverige, också förintas. Kiruna är inte Helsingborg, Sicilien är inte Skåne. Lika väl som en växt kan vara fridlyst inom bara ett visst län, bör en växt kunna betraktas som invasiv i en region men inte i en annan. Att utan urskiljning applicera samma regler eller förbud överallt är inget annat än en enkel Trump-lösning på ett komplicerat problem.

Det finns de som på allvar skulle hävda
att denna enda lupinplanta nu kommer att invadera hela kalhygget.
Istället för att fundera över vad den monokulturella skogsrovdriften åstadkommer
när det gäller utrotning av biologisk mångfald.

Växter kan vara problem på vissa ställen, och på fel ställe bli besvärliga ogräs. Detta gäller såväl inhemska som främmande växter. Rallarros och kvickrot likaväl som lupin och vresros. Bönder och trädgårdsmänniskor har alltid behövt kämpa mot besvärliga och invasiva ogräs, det är inget nytt.

Men om man lyfter blicken och betraktar detta ur ett större perspektiv, så är detta på djupet även en socialpsykologisk fråga. För vad åstadkommer då detta drev mot ”invasiva främmande arter” med oss som människor? Vad händer när synen på växter så kapitalt förändras och när blomsterspråket övertar en rasistisk vokabulär? Vad sker på djupet när hortikulturen blir blomsterrasistisk? När trädgårdsägare förväntas vara lydiga och patriotiska medborgare, som uppmuntras att bilda utrotningskommandon och bli angivare på sin granne? När den botaniskt okunniga allmänheten nitiskt ger sig ut på jakt på jätteloka och istället dräper den nyttiga läkeväxten kvanne? Och varför har detta blivit ett tema just nu? Varför på nationaldagen? Vem tjänar på hets, hat och växtnationalism? Blir lupinjakten bara ett sätt att få utlopp för undermedvetna rasistiska åsikter?

När det rasistiska språkbruket också infiltrerar hortikulturen, bidrar detta till att normalisera synen på att allt utomsvenskt är främmande, invasivt och livsfarligt, och något som ska bekämpas och utrotas. För när det börjar talas om utrotning av det ena eller det andra, ska man alltid vara på sin vakt – för vem vet vad, eller vem, som härnäst står på tur? För att travestera Martin Niemöllers berömda dikt: ”Först kom de för att hämta lupinerna...”

Här kan du lyssna på min krönika "Jag - en blomsterrasist?!" ur boken Inte bara trädgård: 
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Krönika - Sankta Tomata

Krönika - Inte utan min Benjeshäck

Elegant gravutsmyckning - en tysk paradgren