'Mina' – den andra terosen från lappmarken!

Krukrosen 'Anna-Sofia' väckte stor uppmärksamhet när den lämnades in till Rosuppropet – döm om vår förvåning när ytterligare en krukväxtodlad gammal teros dök upp från lappmarken, och den dessutom visade sig vara en helt annan sort!

Mina-rosen liknar 'Anna-Sofia', men färgen på Mina är starkare rosa, blombotten är avlång och har liksom en avsmalnande hals mot grenen. Anna-Sofia är blekare, mer porslinsrosa som bleknar till vitt, och blombotten är rund.

Skillnader i växtsätt och blomma
på Anna-Sofia och Mina

Mina-rosen har ett mera upprätt växtsätt, Anna-Sofia är vekare, och Mina verkar också vara något friskare. Hon är dock svårare att ta sticklingar av.

Blombotten på Anna-Sofia och Mina

Ursprungligen härstammar rosen från från Mina (Vilhelmina) Bjurén i Orrträsket, Gunnarn. Mina var född 1876 och dog 1951. Hon hade kommit som piga från Sorseletrakten, men bodde vid sin död hos dottern Julia Granberg i Gunnarn.

Att rosen vandrat runt på många vägar i lappmarken blev tydligt. Mina-rosen lämnades först in till oss av Hjördis Persson i Barsele, som fått den av Irma Linder i Gunnarn, som i sin tur fått den av Minas dotter Edla Kärrman. En annan av Minas döttrar, Frideborg, hade i sin tur lämnat rosor i arv till sina döttrar Anna-Lisa Karlsson i Gargnäs och Olga Hellsten i Sjulnäs. Enligt Anna-Lisa var Frideborg otroligt rädd om rosen, det var knappt att någon fick ta skott av den.

Anna-Lisa berättar också om sin moster Hildur (f 1914) som var gift med Signar Lindsköld i Brännliden, Adak. Moster Hildur blev alltid så glad när hon kom på besök hos Anna-Lisa och fick se rosen. Hon pratade då om hur hon mindes rosen sedan hon själv var barn, vilket alltså borde betyda att rosen fanns redan på 20-talet. Hildur och Signar kom att anlägga en sedermera välkänd trädgård i Brännliden, som det bl.a. skrevs tidningsartiklar om. 


Detta innebär att Rosuppropet har funnit två olika kinesiska terosor som bevarats sedan 1920-talet i Lappland!
Fantastiska fynd som visar hur mycket rosor har betytt i dessa trakter eftersom man vårdat de ömtåliga rosorna som krukväxter. Att hålla dem i odling under så lång tid är också ett bevis på att man varit mycket duktiga odlare, för det är krävande växter. 

#rosarvet #rosarvetinorr #rosinventeringen #rosuppropet #pom #landskapsrosor #teros #rosaodorata #annasofia #mina #storuman #gunnarn 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Krönika - Inte utan min Benjeshäck

Elegant gravutsmyckning - en tysk paradgren

Krönika - Sankta Tomata